Gry komputerowe – dobrodziejstwo naszych czasów czy zagrożenie?

Ostatnio aktualizowane: 16.03.25

 

Globalizacja dziejąca się każdego dnia ma także swój udział w grach wideo. Nic już nie dzieli graczy i niezależnie od tego w jakim zakątku świata gracz żyje, wystarczy dobre łącze internetowe i dostęp do Super Cat Casino, aby zacząć przygodę z grą lub aktywnym uczestnictwem jako osoba obstawiająca wyniki innych graczy. 

 

Jakie tytuły podbiły świat w ostatnim czasie? Co trzeba zrobić, aby grą podbić świat? Nie każda przecież produkcja okazuje się hitem światowym, choć trzeba przyznać, że gry wideo, to branża rozrywkowa rozwijająca się najszybciej na świecie. 

Garena FreeFire z milionem kont użytkowników i 150 milionami dziennych graczy, albo PUBG Mobile z podobną ilością kont i dziennymi rozgrywkami na poziomie 30 milionów, czy też Call of Duty: Mobile mające 300 milionów kont użytkowników i 6 milionów dziennych rozgrywek, to dopiero wierzchołek góry lodowej w popularności tytułów wideo. Kolejnymi rekordzistami są Fortnite: Battle Royale z 350 milionami kont użytkowników i zanotowanym szczytem 15,3 milionów jednoczesnych graczy, albo League of Legends, która to gra ma regularnych użytkowników 115 milionów i osiągnięty peak 11,5 milionów graczy czy Crossfire notujący 650 milionów kont i 8 milionów jednoczesnych graczy, nie zamyka listy rekordzistów. Tytuł Counter-Strike: Global Offensive rozprowadzony w 40 milionach kopii, notujący 1,3 peak graczy, albo Apex Legends z 100 milionami kont użytkowników czy Minecraft z 238 milionami  kopii to kolejni rekordziści popularności. 

Oczywiście sukcesu nie osiąga każdy z wydanych tytułów, ale wśród liderów są zarówno gry na peceta, produkcje konsolowe, gry mobilne, gry darmowe czy sieciowe. Trudno jest też wyłonić grę najbardziej popularną, bo też i dane, na podstawie których określana jest popularność tytułów nie zawsze się da miarodajnie porównać. O popularności gry bowiem może świadczyć ilość pobrań aplikacji, albo zarejestrowanych kont użytkowników, czy też suma jednoczesnych graczy w danym momencie. Bez wątpienia, coś co pociąga za sobą miliony musi być fascynujące i nieść ze sobą wiele pozytywnych emocji. Ale czy tylko pozytywy znajdziemy zastanawiając się nad wpływem gier komputerowych na człowieka, zwłaszcza młodego gracza?

 

Pozytywne aspekty angażowania się w rozgrywki wideo

Wiele czasu i badań poświęcono negatywnym aspektom jakie niesie za sobą gra wideo, komputerowa, na urządzeniu mobilnym, konsoli czy w sieci. Natomiast w mniejszym stopniu zajmujemy się pozytywnymi aspektami, jakie rozrywka taka ze sobą niesie. Tymczasem jest ich wiele. 

Przede wszystkim korzyścią jest tu wspieranie rozwoju emocjonalnego, poznawczego i społecznego zwłaszcza młodych ludzi. Gry bezsprzecznie są odpowiedzialne za ćwiczenie umiejętności koncentracji uwagi, spostrzegawczość, koordynacji ruchowo-wzrokowej i umiejętność szybkiej reakcji na bodźce. Gry rozwijają procesy myślowe i zdolności przestrzenne. Nawet badacze wskazują na ich dobroczynny wpływ u młodych ludzi, którzy dzięki grom wykształcają umiejętność rozwiązywania problemów poprzez zdolność rozumienia obrazów oraz symboli gry, które kształcą też podzielność uwagi. 

Jednak to nie koniec zalet gier wideo. Dają one graczom również radość ze współzawodnictwa, poprawiają samoocenę poprzez osiąganie celów, dają poczucie sukcesu, a także umożliwiają utożsamianie się z innymi i dają poczucie przynależności do grupy. To wspiera rozwój młodego człowieka, tym bardziej, że przynależąc do grupy można w niej wymieniać myśli i poglądy z innymi graczami, a to rozwija zachowania społeczne. 

Coraz częściej też badacze odnoszą się do przemocy w grach jako do środka do oswojenia strachu czy przejścia lekcji moralności, a dokonywane wybory przez gracza nie utożsamia się z nauką przemocy, a jedynie jako wybór opcji prowadzący do celu. Nie bez znaczenia mają też graficzne aspekty gry i jej dynamika, przyciągające swoja atrakcyjną formą budując współczesne poczucie estetyki.   

Negatywne konsekwencje grania w gry video

Tylu, ilu znajdziemy entuzjastów chwalących pozytywne aspekty rozgrywek, tylu zapewne znajdzie się ich przeciwników, wskazujących na zagrożenia jakie gra taka ze sobą niesie. Negatywnym aspektom gry poświęcono wiele badań na różnym poziomie. Najczęściej podnoszoną kwestią jest stosowanie przemocy i brutalność goszcząca w fabułach gier. Badacze udowadniają, że gra naszpikowana przemocą może prowadzić do wzrostu zachowań agresywnych i wywoływać długofalowe skutki dotyczące procesów poznawczych i schematów zachowań. Zwolennicy tej teorii udowadniają, że brutalne zachowania w realu, mają swoje źródło w toczeniu wojen z iluzorycznymi przeciwnikami w wirtualnych wojnach gier wideo. 

Innym podnoszonym aspektem jest twierdzenie o tym, że rozrywka przed komputerem prowadzi do spadków zachowań prospołecznych i braku umiejętności nawiązywania kontaktów w świecie rzeczywistym. Choć badania przeciwne wskazują, że więzi społeczne nie zanikły, tylko uległy modyfikacji i rozpoczynają się w sieci. Nie mniej badacze wskazują, że nawet, gdy więzi społeczne nie zanikają przez zamknięcie się w świecie komputerowym, to jednak świat wirtualny stwarza pewna barierę pomiędzy tym co rzeczywiste i nie. Świat wirtualny tworzy też pewnego rodzaju tarczę ochronną i strefę, w której młody człowiek nie doznaje porażek i krzywd. A niepowodzenia są również potrzebne do właściwego rozwoju i kształtowania się osobowości. 

Bezsprzecznie konsekwencją szkodliwą będzie uzależnienie gracza od grania w gry komputerowe. Niestety nagminne odwiedzanie portali z grami często prowadzi do zaniedbywania innych życiowych obowiązków i zatracenie się w wirtualnym świecie. Gry komputerowe, podobnie jak hazard, narkotyki czy alkohol potrafią zniewolić, a wyrwanie się z ich szpon stanowi nie lada problem. 

Ostatnim negatywnym skutkiem, który chcieliśmy przedstawić, to fakt pozostawania wciąż w tej samej, niezdrowej dla kręgosłupa pozycji, nawet przy założeniu, że jako gracz zadbałeś o odpowiednie gamingowe biurko i fotel. Pozostawanie wiele godzin w tej samej pozycji zdrowiu nie sprzyja i samo trwanie przed komputerem, może przynieść zdrowiu wiele negatywnych skutków. 

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ