fbpx

Jak radzić sobie ze stresem podczas ciąży

Ostatnio aktualizowane: 19.10.21

 

Równoważenie wielu ról i wymagań przy jednoczesnym radzeniu sobie ze stresorami życiowymi i poświęcaniu czasu dla siebie jest zawsze trudne, ale może być jeszcze trudniejsze w czasie ciąży. W naszym szybko zmieniającym się świecie porady, aby zwolnić i poświęcić czas na relaks podczas przygotowań do narodzin dziecka, są często łatwiejsze do powiedzenia niż do zrobienia. Jednak znalezienie sposobów na powstrzymanie stresu ma wiele korzyści zdrowotnych – w tym zwiększenie prawdopodobieństwa zajścia w ciążę w terminie i zmniejszenie ryzyka powikłań zdrowotnych.

Z łatwością wpasują się w Twoje codzienne życie. Obejmują one: praktyki oparte na uważności, wystarczającą ilość snu i ćwiczeń oraz uzyskanie najlepszego możliwego wsparcia społecznego. Możesz także rzucić okiem na najlepsi kasyno w Polsce, aby mieć zajęcie. Upewnij się jednak, że nie stresujesz się hazardem.

 

Skoncentruj się na oddychaniu

Stres może mieć duży wpływ na Twój oddech. Może to spowodować, że będziesz brać krótsze, płytsze oddechy, co zmniejsza ilość tlenu w twoim ciele. Ten płytki oddech z kolei może powodować wzrost poziomu stresu. Możesz przejąć nad tym kontrolę, skupiając się na oddychaniu i medytacji.

 

Porozmawiaj o swoim zdrowiu psychicznym

Jeśli jesteś uczciwy, masz większe szanse na uzyskanie potrzebnego wsparcia. Twoja położna już to wszystko widziała i wolałaby wysłuchać najdrobniejszych obaw, niż pozwolić Ci cierpieć w milczeniu.

Możesz odkryć, że podzielasz podobne zmartwienia lub że oni mają obawy, o których nie wiedziałeś. 

 

Odpoczywaj jak najwięcej

Praktykowanie zdrowych nawyków związanych ze snem może promować lepszy odpoczynek w tym czasie, co również może pomóc zminimalizować poziom stresu w ciągu dnia. Oto kilka porad:

• Chociaż ciąża może powodować zmęczenie, ogranicza drzemki w ciągu dnia do 30 minut;

• Unikaj kofeiny przed snem;

• Uzyskaj odpowiednią ekspozycję na światło w ciągu dnia i śpij w nocy w chłodnym i ciemnym pomieszczeniu.

Bądź zrelaksowany

Na początek weź kilka głębokich oddechów i kontynuuj głęboki oddech w miarę postępów. Napnij mięśnie stóp przez trzy sekundy, a następnie rozluźnij. Następnie napnij mięśnie tylnej części nogi (łydki), odlicz do trzech, a następnie rozluźnij się. Powoli poruszaj się w górę, napinając i rozluźniając po kolei każdą grupę mięśni.


Pozbądź się zmartwień związanych z pieniędzmi

Jeśli martwisz się, jak zapłacisz za ubrania i sprzęt dla dzieci, zrób listę potrzebnych przedmiotów. 

Dowiedz się o wszelkich świadczeniach, do których możesz być uprawniony. Możesz ubiegać się o świadczenia, nawet jeśli pracujesz. 

Dowiedz się, jakie wsparcie oferuje Twój pracodawca, rozmawiając z menedżerem ds. zasobów ludzkich.

 

Zmniejsz poziom stresu podczas codziennych dojazdów

Dojazdy do pracy mogą być głównym źródłem stresu, a im bardziej jesteś w ciąży, tym gorzej.

Jeśli jednak masz wyrozumiałego menedżera, możesz spróbować zapytać, czy możesz uniknąć godzin szczytu, być może rozpoczynania i kończenia pracy wcześniej niż zwykle.

Upewnij się, że zawsze siadasz w transporcie publicznym. Jeśli nikt nie zaoferuje Ci miejsca, poproś o jedno. Niektórzy operatorzy kolejowi oferują ciężarnym posiadaczom biletów podwyższenie klasy podróży do pierwszej klasy, jeśli wagony w klasie standardowej są pełne.

 

Wypróbuj terapie uzupełniające

Masaż to fantastyczny sposób na odstresowanie i istnieją dowody sugerujące, że może pomóc w leczeniu lęku i obniżonego nastroju w ciąży. Nawet prosty masaż od bliskiej osoby może być skuteczny. Pokaż swojemu partnerowi, przyjacielowi lub członkowi rodziny nasze filmy instruktażowe dotyczące masażu dolnej części pleców i masażu relaksacyjnego. Wiele spa i salonów kosmetycznych oferuje również masaże ciążowe. 

Istnieje również niewielka ilość dowodów sugerujących, że aromaterapia może pomóc w zmniejszeniu niepokoju i sprawić, że poczujesz się spokojny i zrelaksowany.

Załatwiać sprawy

Nasza najlepsza rada? Zacznij od początku listy rzeczy do zrobienia i zejdź w dół. Poczuj się dobrze z każdym wykonanym zadaniem. Musisz dowiedzieć się, jakim typem osoby jesteś.

Niektórzy uważają to za stresujące i czują, że muszą posprzątać cały dom, a potem czują się zniechęceni próbą wykonania takiego zadania. To jeden z tych momentów, kiedy zachęcam Cię do skontaktowania się z jednym z Twoich znajomych lub członków rodziny w celu uzyskania pomocy.

 

Wniosek

Ciąża to wydarzenie zmieniające życie, więc naturalne jest, że czasami czujesz się przytłoczony. Ważne jest, aby dbać zarówno o zdrowie psychiczne, jak i fizyczne.

 

 

Dodaj komentarz

0 KOMENTARZ